Den #8 - druhá půlka

23.7. - pondělí

První polovina dne

Jsme na dně Jedná se o sestup po dosti prudkém svahu, bez nějakých výraznějších chytů, v nejhorších místech po dosti pevné, ploché vyvřelině, pocukrované drobounkým štěrkem z erodujících skal. Právě tahle kombinace je to nejhorší, je to taková jánošíkovská operace. Obecně navíc Ústí kaňonu do kráteru platí, že většina zbylého svahu je hodně náchylná k dalšímu rozpadu a musíme dávat pozor, na co šlapeme, čeho se držíme a kdo na koho co pustí seshora. Mírně riskantní operaci zvládneme po jistém vypětí v pořádku. Odměnou, a to naprosto velkolepou, je dno kráteru. Takováhle cesta případným zájemcům poskytuje báječnou možnost, jak stihnout vrchol kráteru i jeho dno velice rychle, ale moc ji nedoporučuji. Když už, tak spíše v opačném gardu, přece jen se nahoru leze líp.

Varná mísa Odměna dole je ale opravdu vydatná, nikdy předtím jsem na tak malé ploše viděl tolik "zázraků". Horké výdechy dusivých sirovodíkových par, bublající jezírka, kotle vařící vody, sirné sopouchy, jehličky síry kolem nich. Peklo, zcela nezemské prostředí. Ledovec všech barev Ještě hlouběji do kráteru odtáváním poskytuje zdroj pro protékající studenou říčku, kterou jsme níže překračovali. Ledovec sám je pokrytý tufem z předchozích výbuchů, takže ho identifikujeme až po chvíli, když vidíme, jak se každou chvíli část z něho odrolí a padá směrem k nám. Krajina je na pomezí snu, zahalená ve stále se vytvářejících oblacích dusivého dýmu.

Sirné kameny Sirný výdech Ondra

Sjezd dolů Pro cestu zpátky z kráteru volíme "francouzskou" cestou, pak se od ní oddělíme a jdeme směrem na náš tábor. Jsme z dnešního dne docela vyfluslí, takže některé sněhové svahy zkoušíme sjíždět. Potkáváme první zástupce svišťů - jsou to docela macci, tak velikosti koček, jsou vypasení a docela dost chundelatý. Jsem rád, že v táboře nalezneme Peťu i Martina, poněvadž jsem si o ně dělal starosti (to ten sněhový mostík).
Na závěr dne započne postupná destrukce korejského vařiče. Během vaření nám v něm vzplane špatná bomba, podaří se mi ji ale uhasit, než to bouchne. Nicméně všechny plastové části odhoří. Vařič zatím zůstává funkční, ačkoli proces "strip down" bude nadále pokračovat. Večer většina z nás vyzkouší poprvé teplotu místních lázní - koupeme se ve vodě z ledovců.

Večer v táboře Tenhle den jsme si užili tu vizuálně nejatraktivnější část celého pobytu. Byla to zběsilá přehlídka divů nakupených těsně vedle sebe. Plošina Tolbačiků, která nás ohromí později, bude patřit do úplně jiné kategorie klidného prožívání. Je také nutno podotknout, že jsme měli báječné počasí, sestup do kráteru by za deště nebyl vůbec myslitelný, nehledě na to, že by nahoře stejně nebylo skoro nic vidět.